Κυριακή 13 Ιουνίου 2010

Απαράδεκτη και επιζήμια για την εκπαίδευση η χορήγηση πλασματικών οργανικών θέσεων

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι χαίρετε.

Αυτές τις ημέρες συνεδριάζουν σε όλη τη χώρα τα Υπηρεσιακά Συμβούλια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με αντικείμενο τις οριστικές και προσωρινές τοποθετήσεις εκπαιδευτικών στα σχολεία. Πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθούν οι ομοσπονδίες μας με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα. Πρόκειται για την παροχή πλασματικών οργανικών θέσεων, δηλαδή την οργανική τοποθέτηση συναδέλφων σε σχολεία χωρίς να υπάρχουν οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις βάσει της νομοθεσίας (όταν και όπου λαμβάνει χώρα αυτό το γεγονός).
Ειλικρινά, συνάδελφοι, αν αυτή η ενέργεια δεν είχε αρνητικές συνέπειες, δεν θα εναντιωνόμασταν απέναντί της, παρόλο που είναι παράτυπη. Οι Νόμοι είναι για τους ανθρώπους και όχι οι άνθρωποι για τους Νόμους. Δεν είμαστε τυπολάτρες. Κανείς δεν θα είχε αντίρρηση στο να βγει και λίγο η διοίκηση από το γράμμα του Νόμου, λόγου χάρη με το να τοποθετήσει, σε ένα σχολείο, ένα υποδιευθυντή επιπλέον, εφ’ όσον κάτι τέτοιο θα συνέβαλε στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή με το να εγκρίνει τη λειτουργία ολιγομελών τμημάτων, να
επιδεικνύει μια ιδιαίτερη μεταχείριση απέναντι σε συναδέλφους που βγαίνουν υπεράριθμοι ή αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, κ.λ.π. Εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με μια κατάσταση που προκαλεί μεγάλες αδικίες και σοβαρά προβλήματα στα σχολεία.


Η επιχειρηματολογία που θα αναπτύξουμε παρακάτω για να τεκμηριώσουμε τα γραφόμενά μας, δεν είναι δική μας επινόηση, αλλά αποτελεί θέσεις που διατυπώθηκαν, κατά καιρούς, επί του θέματος, σε σχετικούς διαδικτυακούς τόπους από διάφορους φορείς και παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας. Έτσι, λοιπόν, η χορήγηση πλασματικών οργανικών θέσεων επιφέρει τις εξής αρνητικές συνέπειες:
1ον Προκαλεί πολύ μεγάλες αδικίες, μια και, σε περίπτωση που τεθεί θέμα υπεραριθμίας, κινδυνεύει, ανά πάσα στιγμή, να βρεθεί υπεράριθμος ένας εκπαιδευτικός από άλλον παρεμφερούς ειδικότητας ή από συνάδελφο που ανήκει σε ειδικές κατηγορίες εκπαιδευτικών, με βάση κοινωνικά κριτήρια, μολονότι μπορεί να είναι παλαιότερος από ’κείνον!
Όπως γνωρίζετε, αυτό που ισχύει, τουλάχιστον μέχρι και τις φετινές τοποθετήσεις, είναι ότι σε περίπτωση υπεραριθμίας οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σ’ αυτές τις “ειδικές κατηγορίες” είναι οι τελευταίοι που φεύγουν από ένα σχολείο, ανεξάρτητα από το αν τοποθετήθηκαν τελευταίοι. Εξ’ άλλου, η γνωστή εκπαιδευτική ιστοσελίδα «Αλφαβήτα» (www. alfavita.gr) είχε, πρόσφατα, δημιουργήσει ειδικό φόρουμ στο οποίο συγκεντρώθηκαν δεκάδες διαμαρτυρίες, από όλη την Ελλάδα, που μιλούσαν για πολλούς εκπαιδευτικούς με 15, 20 και 25 χρόνια υπηρεσίας που έχασαν την οργανική τους θέση επειδή τοποθετήθηκαν τα τελευταία χρόνια στα σχολεία τους εκπαιδευτικοί που ανήκουν σ’ αυτές τις κατηγορίες! Καταλαβαίνετε, λοιπόν, πόσο μεγαλύτερη είναι η αδικία που μπορεί να συντελεστεί σε περίπτωση που η οργανική που δόθηκε, σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό, ήταν και πλασματική, δηλαδή δεν έπρεπε καν να δοθεί! (Είναι σα να προαναγγέλλει το ΠΥΣΔΕ σε κάποιον εκπαιδευτικό ότι κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, θα…εκδιωθεί από το σχολείο του! )

2ον Φέρνει συναδέλφους σε προσωπική αντιπαράθεση. Άραγε, αυτούς που, ελαφρά τη καρδία, δίνουν πλασματικές οργανικές θέσεις στα σχολεία, δεν τους απασχολεί καθόλου το γεγονός ότι πιθανότατα κάποιοι συνάδελφοι θα μαλώσουν ή θα ψυχρανθούν μεταξύ τους; Υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να αντιμετωπίζεις άσχημο κλίμα στον εργασιακό σου χώρο; Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που, κατά την άποψή μας, οι περισσότεροι συνάδελφοι που, εν δυνάμει, θίγονται, δεν κάνουν ένσταση αλλά το «καταπίνουν».

3ον Ανοίγει τους «ασκούς του Αιόλου».
Εφ’ όσον τις οργανικές θέσεις που θα δοθούν σε μία σχολική μονάδα δεν τις καθορίζουν οι πραγματικές ελλείψεις σε ώρες, βάσει των κείμενων διατάξεων, αλλά η αυθαίρετη βούληση της κάθε διοίκησης, προκύπτει μια χαοτική κατάσταση. Από τη στιγμή που θα περάσουμε το όριο του νόμιμου και θα κινηθούμε στο φάσμα του μη νόμιμου, κανείς δεν μπορεί να ξέρει ποια θα είναι τα όρια στα οποία τελικά θα σταματήσουμε. Έχουμε περιπτώσεις που για την ίδια ειδικότητα και στο ίδιο σχολείο, δόθηκαν περισσότερες από μία πλασματικές οργανικές θέσεις!

4ον Προκαλεί πλεόνασμα εκπαιδευτικών στις πόλεις και έλλειψη στα σχολεία της περιφέρει-ας. Από τη στιγμή που οι συνάδελφοι αντιληφθούν ότι το να πάρουν οργανική τοποθέτηση μέσα στην πόλη είναι άσχετο με το αν υπάρχει πραγματικά κενό σε κάποιο σχολείο, είναι φυσικό και επόμενο το να πιέζουν προς όλες τις κατευθύνσεις για να το καταφέρουν. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλες οι περιπτώσεις υπεραριθμίας συναντώνται στα αστικά κέντρα ενώ στην περιφέρεια υπάρχει, μονίμως, έλλειψη εκπαιδευτικών.

5ον Ανοίγει παράθυρο στην ανάπτυξη διαπλοκής και διαφθοράς. Η δικαιολογία που μπορεί να προβληθεί, ότι η χορήγηση πλασματικών οργανικών θέσεων γίνεται, δήθεν, «για το καλό των συναδέλφων» —πέρα από το ότι στερείται σοβαρότητας επειδή αγνοεί κάτι το οποίο υπαγορεύει η κοινή λογική, ότι, δηλαδή, κάποιοι μπορεί να θίγονται— α-ποτελεί τη μία εκδοχή. Η άλλη εκδοχή είναι ότι γίνεται για να αυξήσει την εκλογική πελατεία των αιρετών ή των κομματικών μηχανισμών με τους οποίους μπορεί να συνδέονται άτομα της διοίκησης.

6ον Εξαπατά κάποιους συναδέλφους που χάνουν, για πάντα, τη δυνατότητα να τοποθετηθούν σε σχολείο της αρεσκείας τους. Στις δη-λώσεις προτίμησης που γίνονται πριν από τις τοποθετήσεις, κάποιοι «ανυποψίαστοι» συνάδελφοι δεν επιλέγουν, όπως είναι φυσικό, κάποια σχολεία, εφ’ όσον βλέπουν ότι σ’ αυτά δεν έχουν δηλωθεί θέσεις οργανικές. Φανταστείτε πως νιώθουν όταν μετά διαπιστώσουν ότι κάποιοι άλλοι, με λιγότερα μόρια, έχουν τοποθετηθεί εκεί!

7ον Επιφυλάσσει δυσάρεστη έκπληξη σε εκ-παιδευτικούς που παίρνουν αμοιβαία μετάθεση. Πώς θα νιώσει, άραγε, ένας συνάδελφος όταν δια-πιστώσει ότι η οργανική που απέκτησε, μετά από αμοιβαία μετάθεση με άλλο εκπαιδευτικό, είναι «μαϊμού»;
Η ΕΛΜΕ ΕΟΡΔΑΙΑΣ ΕΧΕΙ, ΑΠΟ ΤΟ 2005, ΚΑΤΑ-ΔΙΚΑΣΕΙ ΤΗΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΕΩΝ

Τον Ιούνιο του 2005 και λίγο πριν γίνουν οι τοποθετήσεις καθηγητών στην περιοχή μας, η παράταξή μας —παρακινούμενη από συναδέλφους—έφερε προς συζήτηση, στο Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Εορδαίας, το θέμα αυτό, μια και την προηγούμενη χρονιά είχαν δοθεί αρκετές πλασματικές οργανικές θέσεις. Αναπτύξαμε την προαναφερθείσα επιχειρηματολογία, η οποία και έγινε ομόφωνα αποδεκτή από όλα τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ. Αποτέλεσμα ήταν η ΕΛΜΕ να στείλει έγγραφο στο τότε ΠΥΣΔΕ (που είχε διαφορετική σύνθεση από το προηγούμενο), με το οποίο το καλούσε να μην επαναλάβει τις αυθαιρεσίες του παρελθόντος. Όντως, οι τοποθετήσεις κινήθηκαν στα πλαίσια της νομιμότητας, αν και υπήρξε ένα κύμα διαμαρτυρίας από αρκετούς συναδέλφους που, καθ’ υπόδειξιν κάποιων(;), στράφηκε εναντίον του μέλους της παράταξής μας που ήταν στο Δ.Σ. της ΕΛΜΕ! Βέβαια, μέχρι σήμερα, αναρωτιόμαστε για ποιό λόγο έγιναν αυτές οι λεκτικές επιθέσεις από τους συναδέλφους. Αν δικαιούνταν οργανικές τοποθετήσεις, γιατί δεν τις πήραν; Αν δεν δικαιούνταν (όπερ και το πιθανότερον), ποιός τους τις έταξε;

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Η παροχή πλασματικών οργανικών θέσεων είναι, λοιπόν, μια σοβαρή διοικητική αυθαιρεσία. Βασική αποστολή των αιρετών είναι, υποτίθεται, το να γίνουν «το άγρυπνο μάτι» του εργασιακού σώματος μέσα στα υπηρεσιακά συμβούλια· να αντιδρούν και να καταγγέλλουν τις, όποιες, διοικητικές αυθαιρεσίες. Τι γίνεται όμως όταν αυτοί είτε αποσιωπούν, είτε —ακόμη χειρότερα—συνυπογράφουν αυτές τις αυθαιρεσίες; Το λόγο έχουν τότε τα Δ.Σ. των ΕΛΜΕ και των Συλλόγων Π.Ε. που έχουν χρέος —αν, βέβαια, διαθέτουν κι αυτά στοιχειώδη αξιοπρέπεια— να ζητήσουν τις παραιτήσεις των (αυθ)αιρετών και να καταγγείλουν δημόσια τη διοίκηση, στέλνοντάς της αυστηρή προειδοποίηση να μην επαναλάβει στο μέλλον την (ό-ποια) συγκεκριμένη αυθαιρεσία.

Πτολεμαΐδα 8/6/2010, με εκτίμηση

Για την «Ασυμβίβαστη Κίνηση Εκπαιδευτικών»

Β. Κερμενιώτης
3ο ΕΠΑΛ Πτολεμαΐδας Δ. Εμμανουήλ 3ο Γυμν. Πτολεμαΐδας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου