ΥΠΟ ΔΟΚΙΜΗ ΟΙ ΝΕΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Αλλάζει εκ βάθρων το σύστημα προσλήψεων για δασκάλους και καθηγητές
Σε συγκεκριμένα σχολεία και όχι γενικά στην εκπαίδευση θα προσλαμβάνονται στο εξής οι εκπαιδευτικοί και θα πρέπει να παραμένουν σε αυτά για προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, στη διάρκεια του οποίου δεν θα μπορούν να μετατεθούν ή να αποσπαστούν. Οι νέοι εκπαιδευτικοί θα υπηρετούν δοκιμαστικά για 2 χρόνια και στη συνέχεια θα αξιολογούνται. Αν δεν κριθούν ικανοί για διδασκαλία, πιθανότατα θα μετατάσσονται.
Τα πάνω- κάτω στις προσλήψεις και μετακινήσεις των εκπαιδευτικών φέρνει η υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου και αλλάζει εκ βάθρων το σύστημα, με νομοσχέδιο που θα καταθέσει σε τρεις μήνες στη Βουλή αφού προηγηθεί δημόσια διαβούλευση.
Η κ. Διαμαντοπούλου, στην πρώτη συνέντευξη Τύπου ως υπουργός Παιδείας, ζήτησε δημοσίως συγγνώμη από τους γονείς και τους μαθητές για τα κενά που ακόμα και σήμερα υπάρχουν σε ορισμένα σχολεία και χαρακτήρισε «μπάχαλο» την κατάσταση που επικρατεί στις αποσπάσεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών. Είπε ότι το σύστημα αυτό μας οδηγεί σε «καρδιακή ανακοπή» καθώς «πρυτανεύουν τα κονέ, τα βύσματα και οι άκρες».
Από του χρόνου
Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε σειρά μέτρων με στόχο, όπως είπε, να γραφτεί εξ αρχής το κεφάλαιο που αφορά τον εργασιακό βίο και την εξέλιξη των εκπαιδευτικών, τα περισσότερα εκ των οποίων θα εφαρμοστούν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, και οδηγούν σε εντελώς νέο τοπίο εργασιακών σχέσεων δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς.
Όλες οι προσλήψεις, ακόμα και των δασκάλων που σήμερα διορίζονται μόλις πάρουν πτυχίο λόγω μεγάλης έλλειψης (κάτι που έχει ως γνωστόν εκτινάξει τη ζήτηση και τις βάσεις στις παιδαγωγικές σχολές) θα περνούν από το ΑΣΕΠ. Αν χρειαστεί θα γίνει έκτακτος διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών. Τα μόρια
Η μοριοδότηση για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε δυσπρόσιτα σχολεία δεν θα τους ακολουθεί αν αποσπαστούν σε κεντρικά, αλλά τα μόρια θα μένουν στη θέση από όπου έφυγαν, για τον επόμενο. Κανείς εκπαιδευτικός δεν θα αποσπάται αν δεν βρεθεί προηγουμένως ο αντικαταστάτης του. Στόχος είναι να μην παρατηρείται όπως σήμερα ποταμός ρουσφετολογικών αποσπάσεων, που όχι μόνο απογυμνώνουν σχολεία της περιφέρειας, αλλά επιπλέον οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί μοριοδοτούνται σα να υπηρετούσαν στο δυσπρόσιτο σχολείο, ενώ βρίσκονται π.χ. στα κεντρικά γραφεία του υπουργείου! Οι μεταθέσεις θα γίνονται με σκοπό την εξυπηρέτηση των αναγκών των σχολείων και όχι των εκπαιδευτικών, όπως σήμερα. Οι νέοι εκπαιδευτικοί θα καλούνται να δηλώσουν συγκεκριμένο σχολείο στο οποίο επιθυμούν να διδάξουν.
Αν βέβαια δηλώσουν πρώτη επιλογή Αθήνα, για παράδειγμα, τότε δύσκολα θα διοριστούν ενώ αν δηλώσουν ένα ακριτικό χωριό θα διορίζονται ευκολότερα.
Οι νεοπροσληφθέντες θα δοκιμάζονται για 2 έτη προτού κριθούν οριστικά κατάλληλοι για να διδάξουν. Στο μεταξύ θα είναι «δόκιμοι», θα επιμορφώνονται και θα αξιολογούνται. Αν δεν κριθούν ικανοί για διδασκαλία πιθανώς θα μετατάσσονται σε άλλες υπηρεσίες. Τα κριτήρια της ικανότητας και οι επιτροπές που θα τους κρίνουν, θα καθοριστούν μέσα από διάλογο. Οι σημερινές λίστες (πίνακες αναπληρωτών, ωρομισθίων, κ.λπ.)
από τις οποίες γίνεται ένα ποσοστό των διορισμών, σταματούν να ενημερώνονται, με σκοπό να καταργηθούν ύστερα από μεταβατικό διάστημα που θα ισχύσει για τους ήδη εγγεγραμμένους.
Αυτές οι κατευθυντήριες αρχές, είπε η υπουργός, θα αποτυπωθούν σε κείμενο εργασίας, το οποίο θα αναρτηθεί τις επόμενες μέρες στο Διαδίκτυο ώστε να υπάρξει ανοιχτή διαβούλευση και κάλεσε την εκπαιδευτική κοινότητα να καταθέσει τις προτάσεις της.
Αντιδράσεις
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πάντως εξέφρασαν ήδη επιφυλάξεις για τις εξαγγελίες. Ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας (ΔΟΕ) κ. Δημήτρης Μπράτης τόνισε ότι οι εκπαιδευτικοί «προγραμματίζουν τη ζωή τους με βάση τους ισχύοντες κάθε φορά νόμους και δεν μπορεί να γίνονται πειραματόζωα για κανέναν. Γι΄ αυτό οποιαδήποτε σκέψη για κατάργηση των υπαρχόντων πινάκων προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών μάς βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους». Το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσυφάκης, εκτίμησε ότι τα μέτρα θα φέρουν κοινωνική αναστάτωση, καθώς οι εκπαιδευτικοί που μέχρι τώρα διορίζονται αναπληρωτές και ωρομίσθιοι γνωρίζοντας ότι αυτός είναι ο τρόπος διορισμού έχουν μαζέψει την προϋπηρεσία τους ώρα με την ώρα γυρνώντας όλη την Ελλάδα. Από την άλλη, δεν καταργείται ο θεσμός του ωρομισθίου και τίθεται σε αμφισβήτηση η μονιμότητα.
ΡΙΖΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Προσλήψεις μόνο μέσω ΑΣΕΠ και αποσπάσεις υπό όρους, τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου του υπ. Παιδείας
Το μπάχαλο με τις αποσπάσεις και οι πραγματικές ανάγκες
ΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ παράδειγμα της κατάστασης που επικρατεί με τις αποσπάσεις, αλλά και την πλήρη αναξιοπιστία του συστήματος καταγραφής των πραγματικών αναγκών, εξαιτίας της οποίας δημιουργούνται πολλά από τα κενά, ανέφερε η κ. Διαμαντοπούλου.
Είπε ότι σε μεγάλο αλλά ακριτικό νησί του Αιγαίου έχουν τοποθετηθεί συνολικά 516 εκπαιδευτικοί στα 14 σχολεία του νησιού. Αλλά αυτό μόνο θεωρητικά, καθώς:
«Οι 26 είναι στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Οι 8 στο εξωτερικό. Οι 62 (ποσοστό 12%) είναι μητέρες που βρίσκονται σε μακροχρόνια άδεια (ανατροφή, λοχεία, κύηση ή επαπειλούμενη κύηση). Οι 129 (25%) είναι αποσπασμένοι σε σχολεία και υπηρεσίες εκτός νομού. 17 από αυτούς στο υπουργείο. Τελικά στα σχολεία υπηρετούν 291. Αλλά και αυτοί έχουν περίσσευμα 1.291 ωρών κάθε εβδομάδα. Ώρες που αντιστοιχούν σε 60 καθηγητές με ωράριο 21 ωρών την εβδομάδα ή 80 με 16! Με άλλα λόγια, έχουμε στον νομό περίπου 50% παραπάνω από τις αναγκαίες προσλήψεις. Έχουμε περίσσευμα παροχής εκπαιδευτικού έργου που αντιστοιχεί σε πάνω από 50 καθηγητές. Την ίδια ώρα η υπηρεσία αναφέρει 30 κενάστοιχεία που διαφοροποιούνται από μέρα σε μέρα. Με μια λέξη «μπάχαλο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου